Enige tijd geleden werd ik aangenaam verrast door een bericht in de courant dat de KLM, onze nationale trots op het gebied van luchtvervoer, heeft besloten om ook in de toeristen klasse in de verstrekte maaltijden geen plofkippen meer te serveren. In hetzelfde bericht meldde men terloops ook dat in de business klasse de plofkip al eerder was verbannen. De dieper achterliggende reden hiervoor werd niet vermeld, dat geeft ruimte om zelf een onderzoekje te doen.
Kan het zijn dat de reizigers in de business class een fijnere smaak hebben en dus al veel eerder aan de bel hebben getrokken bij de KLM of, en dat mag ik niet hopen, krijgen de reizigers in de business class toch een voorkeursbehandeling?
Navraag heeft mij het volgende opgeleverd; de reizigers in de economy class betalen minder voor een ticket en hebben daarom minder recht op beenruimte en goed eten. Het eten wordt bovendien geserveerd op plastic bordjes en de verdere entourage is ook van plastic.
Dit in tegenstelling tot de reizigers in de business class, die hebben zoveel beenruimte dat ze zelfs languit kunnen gaan slapen en krijgen per reis een uitgebreid 3 gangen diner voorgeschoteld op porselein van de hoogste kwaliteit en met goed te gebruiken bestek. Natuurlijk wordt er in de prijs van de ticket rekening gehouden met deze omstandigheden.
Verder heb ik uit zeer betrouwbare bron vernomen dat het eigenlijk Camiel Eurlings is geweest die zich behoorlijk heeft verzet tegen het verdwijnen van de plofkip van het business class vliegtuigmenu. Hij schijnt een liefhebber te zijn van een lekker kippetje en dat te nuttigen in bijna horizontale stand!
Deze week werd ik wederom verrast door het bericht van het ‘aftreden’ van de President-directeur van onze nationale blauwe trots die in hun reclame spots een witte zwaan gebruiken, de KLM dus.
Ogenschijnlijk hebben beide berichten niets met elkaar te maken, zo zie ik u denken, maar de waarheid is anders! Camiel heeft het onderspit moeten delven, door het definitief verdwijnen van het kippetje van het vliegtuigmenu heeft hij nog wel een poging gedaan om dit te compenseren, maar ook dat is niet gelukt, zijn vriendin heeft hem op staande voet verlaten.
Vervolgens heeft hij zich, bij de recente stakingen van de piloten, afzijdig gehouden. Hij was al weer druk met de samenstelling van het nieuwe menu, met kip als hoofdgerecht, voor de lange vluchten. Hij had dus niet door dat de einde van zijn loopbaan bij de KLM in zicht was.
Je zou dus kunnen zeggen dat het kippetje in zijn gezicht is ontploft!
Dick Kuin